Gut

HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS REGISTER
[Advanced]

This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Right arrow Citation Map
Services
Right arrow Email this link to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Add article to my folders
Right arrow Download to citation manager
Right arrowRequest Permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Pedersen, A
Right arrow Articles by Grønbæk, M
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Pedersen, A
Right arrow Articles by Grønbæk, M
Gut 2003;52:861-867
© 2003 by BMJ Publishing Group & British Society of Gastroenterology


COLON

Relations between amount and type of alcohol and colon and rectal cancer in a Danish population based cohort study

A Pedersen1, C Johansen2, M Grønbæk3

1 Copenhagen Centre for Prospective Population Studies, Danish Epidemiology Science Centre at the Institute of Preventive Medicine, Copenhagen Hospital Corporation, Copenhagen, Denmark
2 Institute of Cancer Epidemiology, The Danish Cancer Society, Copenhagen, Denmark
3 Copenhagen Centre for Prospective Population Studies, Danish Epidemiology Science Centre at the Institute of Preventive Medicine, Copenhagen Hospital Corporation, and Centre for Alcohol Research, National Institute of Public Health, Copenhagen, Denmark

Correspondence to:
Correspondence to:
Professor M Grønbaek, Centre for Alcohol Research, National Institute of Public Health, Svanemøllevej 25, DK-2100 København Ø, Denmark;
mg{at}niph.dk


ABSTRACT
Background: There may be a weak association between total alcohol intake and colorectal cancer but the effect of different types of alcohol and effect on colon subsites have not been investigated satisfactorily.

Aims: To investigate the relationship between amount and type of alcohol and the risk of colon and rectal cancer.

Subjects: A population based cohort study with baseline assessment of weekly intake of beer, wine, and spirits, smoking habits, body mass index, educational level, and leisure time physical activity in Copenhagen, Denmark. The study included a random sample of 15 491 men and 13 641 women, aged 23–95 years. Incident cases of colorectal cancer were identified in the nationwide Danish Cancer Register.

Results: During a mean follow up of 14.7 years, we observed 411 colon cancers and 202 rectal cancers. We observed a dose-response relationship between alcohol and rectal cancer. Drinkers of more than 41 drinks a week had a relative risk of rectal cancer of 2.2 (95% confidence limits 1.0–4.6) compared with non-drinkers. Drinkers of more than 14 drinks of beer and spirits a week, but not wine, had a risk of 3.5 (1.8–6.9) of rectal cancer compared with non-drinkers, while those who drank the same amount of alcohol but including more than 30% of wine had a risk of 1.8 (1.0–3.2) of rectal cancer. No relation between alcohol and colon cancer was found when investigating the effects of total alcohol, beer, wine, and spirits, and percentage of wine of total alcohol intake.

Conclusion: Alcohol intake is associated with a significantly increased risk of rectal cancer but the risk seems to be reduced when wine is included in the alcohol intake.


Keywords: alcohol; colon cancer; rectal cancer; population based study

Abbreviations: ICD, International Classification of Diseases




This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
C. S Guerreiro, M. L Cravo, M. Brito, P. M Vidal, P. O Fidalgo, and C. N Leitao
The D1822V APC polymorphism interacts with fat, calcium, and fiber intakes in modulating the risk of colorectal cancer in Portuguese persons
Am. J. Clinical Nutrition, June 1, 2007; 85(6): 1592 - 1597.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Biol. Chem.Home page
K. Brusselmans, R. Vrolix, G. Verhoeven, and J. V. Swinnen
Induction of Cancer Cell Apoptosis by Flavonoids Is Associated with Their Ability to Inhibit Fatty Acid Synthase Activity
J. Biol. Chem., February 18, 2005; 280(7): 5636 - 5645.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch Intern MedHome page
P. Watson, R. Ashwathnarayan, H. T. Lynch, and H. K. Roy
Tobacco Use and Increased Colorectal Cancer Risk in Patients With Hereditary Nonpolyposis Colorectal Cancer (Lynch Syndrome)
Arch Intern Med, December 13, 2004; 164(22): 2429 - 2431.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Evid. Based Nurs.Home page
OTHER ARTICLES NOTED (25 Apr 2003 to 18 Jul 2003)
Evid. Based Nurs., October 1, 2003; 6(4): e1 - 12.
[Full Text]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS REGISTER
Terms and conditions relating to subscriptions purchased online  ¦  Website terms and conditions  ¦  Privacy policy
Copyright © 2003 BMJ Publishing Group Ltd & British Society of Gastroenterology