Z Gastroenterol 2001; 39(10): 823-830
DOI: 10.1055/s-2001-17867
Originalarbeiten
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Low fecal elastase-1 in type I diabetes mellitus

Niedrige Konzentrationen fäkaler Elastase-1 bei Typ-1-DiabetesA. Icks, B. Haastert, G. Giani, W. Rathmann
  • Department of Biometrics and Epidemiology, German Diabetes Research Institute at Heinrich Heine University, Düsseldorf, Germany
Further Information

Publication History

31.1.2001

13.6.2001

Publication Date:
17 October 2001 (online)

Summary: Background: Previous studies suggested impaired pancreatic exocrine function in type I diabetes patients, but have been limited by small or highly selected samples. Fecal elastase-1 has facilitated evaluation of pancreatic dysfunction in population-based studies.

Methods: 112 type I diabetic patients (age ± SD: 37 ± 11 years; 47 % males; diabetes duration: 12.5 ± 10.5 years) were consecutively selected from main regional diabetes centers in Essen, West-Germany. 116 non-diabetic control subjects, similar with respect to age and sex, were recruited from the same geographical region. Elastase-1 measurement was performed centrally by ELISA (ScheboTech, Germany).

Results: Elastase-1 concentrations in type I diabetic patients were significantly lower than in control subjects (median; inter-quartile range: diabetic patients: 227, 98-386 µg/g stool; non-diabetic subjects: 544, 377-702 µg/g stool) (p < 0.01). Elastase-1 < 100 µg/g stool (E1 < 100) was found in 25.9 % of diabetic and 5.2 % of non-diabetic subjects, yielding an age-sex-adjusted prevalence Odds ratio (POR; 95 % CI) for diabetes and E1 < 100 of 6.9 (2.8-19.6). After adjusting for potential confounders (history of gastrointestinal diseases, smoking, alcohol consumption) the strong association remained (POR: 6.7; 2.7-19.2). Among patients with diabetes, E1 < 100 was associated with quality of glycemic control (HbA1c, change per 1 %: POR 1.5; 1.1-2.0), diabetes duration (per year: POR 1.1; 1.03-1.2), and age at diabetes onset (per age year: POR 1.1; 1.02-1.1). No association was found with history of gastrointestinal diseases, smoking, or alcohol consumption (current, life-time).

Conclusions: Fecal elastase-1 concentrations were lower in type I diabetes patients compared to control subjects, indicating impaired pancreatic exocrine function. Low elastase-1 was associated with poor metabolic control and longer diabetes duration.

Niedrige Konzentrationen fäkaler Elastase-1 bei Typ-1-Diabetes

Hintergrund: Eine gestörte exokrine Pankreasfunktion bei Typ-I-Diabetes wurde mehrfach beschrieben, jedoch wurden nur kleine oder hoch selektierte Kollektive untersucht. Die Bestimmung der fäkalen Elastase-1 ermöglicht die Untersuchung der veränderten Pankreasfunktion in populationsbasierten Studien.

Methoden: 112 Patienten mit Typ-I-Diabetes (Alter ± SD: 37 ± 11 Jahre; 47 % männlich; Diabetesdauer: 12,5 ± 10,5 Jahre) wurden konsekutiv in den wesentlichen regionalen Diabeteszentren in Essen, Westdeutschland, einbezogen. 116 nichtdiabetische Kontrollpersonen gleichen Alters und Geschlechts wurden aus derselben geographischen Region rekrutiert. Die Elastase-1-Bestimmung erfolgte zentral mittels ELISA (ScheboTech, Deutschland).

Ergebnisse: Elastase-1-Konzentrationen bei Patienten mit Typ-I-Diabetes waren signifikant niedriger als bei Kontrollpersonen (Median; Inter-quartile-Range: Diabetespatienten: 227, 98-386 µg/g Stuhl; Kontrollen: 544, 377-702 µg/g Stuhl) (p < 0,01). Elastase-1 < 100 µg/g Stuhl (E1 < 100) fand sich bei 25,9 % der diabetischen und 5,2 % der nichtdiabetischen Personen, entsprechend einer alters-geschlechts-adjustierten Prävalenz-Odds-Ratio (POR; 95 % CI) für Diabetes und E1 < 100 von 6,9 (2,8-19,6). Nach Adjustierung für potenzielle Confounder (Anamnese gastrointestinaler Erkrankungen, Rauchen, Alkoholkonsum) blieb der starke Zusammenhang bestehen (POR: 6,7; 2,7-19,2). Bei Patienten mit Diabetes fand sich ein Zusammenhang zwischen E1 < 100 und Güte der Stoffwechseleinstellung (HbA1c, pro 1 %: POR 1,5; 1,1-2,0), Diabetesdauer (pro Jahr: POR 1,1; 1,03-1,2) und Alter bei Diabetesbeginn (pro Lebensjahr: POR 1,1; 1,02-1,1), jedoch nicht für Anamnese gastrointestinaler Erkrankungen, Rauchen und Alkoholkonsum (aktuell, Lebenszeit).

Diskussion: Die Konzentration der fäkalen Elastase-1 ist bei Patienten mit Typ-I-Diabetes niedriger als bei Kontrollpersonen, was auf eine gestörte exokrine Pankreasfunktion hinweist. Niedrige Elastase-1-Konzentrationen waren mit schlechter Stoffwechseleinstellung sowie langer Diabetesdauer assoziiert.

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Address for correspondence

Andrea Icks MD MPH

Department for Biometrics and Epidemiology
German Diabetes Research Institute at Heinrich-Heine-University

Auf‘m Hennekamp 65

40225 Düsseldorf, Germany

Email: icks@dafi.uni-duesseldorf.de

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